Bácskai Szakértői Bizottság (Baja)
bacspsz tagintézményekElérhetőség
A Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bácskai Szakértői Bizottsági Tagintézménye az alábbi helyszínen működik:
6500 Baja, Szabadság utca 54.
Szakszolgálati feladatok
vezető: Mojzes Sándor
Kapcsolat
Nyitvatartás
hétfő-csütörtök: 7.30–16.00
péntek: 7.30-13.30
Ellátási körzethez tartozó települések
Bemutatkozás
Történelmi visszapillantás
Az elmúlt évtizedek során a BKMÖ 2. sz. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság, a Bajai Közoktatási Intézményhez csatoltan működött.
1974-től a Tanulási Képességet Vizsgáló SZRB elődjeként már működött az ún. Áthelyező Bizottság.
A BKMÖ 2. sz. Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság 1996. júniusától részben – szakmai tevékenység tekintetében – önálló intézményként folytatta munkáját és az elnevezése is változott.
- január 01-től a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Képviselő testületének határozata alapján a BKMÖ 2. sz. TKVSZRB kiszervezésre került a speciális iskola kötelékéből és a kecskeméti székhelyű BKMÖ Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság (Kecskemét, Juhar u. 23.) telephelyeként működött. A két helyszínen (Kecskeméten és Baján) működő megyei szakértői bizottságok szoros együttműködést alkottak.
– A tanulási képességek vizsgálata iránti igény évről-évre növekedő tendenciát mutat: 2000-2200 gyermek/év.
A „15/2013 (II.26) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálatok működtetéséről” teljesen új szervezeti alapra helyezte a szakszolgálati feladatokat ellátó intézményeket.
Ennek értelmében Bács-Kiskun megye területén a megyei szakértői bizottsági feladatokat a – Székhelyintézmény Kecskeméten és a Bácskai Szakértői Bizottsági Tagintézmény Baján feladatmegosztásban látják el.
A Bácskai Szakértői Bizottsági Tagintézmény feladatellátási kötelezettsége a feladatmegosztás alapján – a következő tankerületekre terjed ki: Baja, Bácsalmás, Jánoshalma, Kalocsa, Kiskunhalas vagyis a megye déli térségét öleli fel, az alábbi településekkel:
Járási hivatal | Járási hivatal székhelye | Járási hivatal illetékességi területe |
Bácsalmási Járási Hivatal | Bácsalmás | Bácsalmás, Bácsbokod, Bácsborsód, Bácsszőlős, Csikéria, Katymár, Kunbaja, Madaras, Mátételke, Tataháza
|
Bajai Járási Hivatal | Baja | Bácsszentgyörgy, Baja, Bátmonostor, Csátalja, Csávoly, Dávod, Dunafalva, Érsekcsanád, Érsekhalma, Felsőszentiván, Gara, Hercegszántó, Nagybaracska, Nemesnádudvar, Sükösd, Szeremle, Vaskút
|
Jánoshalmai Járási Hivatal | Jánoshalma | Borota, Jánoshalma, Kéleshalom, Mélykút, Rém |
Kalocsai Járási Hivatal | Kalocsa | Bátya, Drágszél, Dunapataj, Dunaszentbenedek, Dunatetétlen, Dusnok, Fajsz, Foktő, Géderlak, Hajós, Harta, Homokmégy, Kalocsa, Miske, Ordas, Öregcsertő, Szakmár, Újtelek, Uszód
|
Kiskunhalasi Járási Hivatal | Kiskunhalas | Balotaszállás, Harkakötöny, Kelebia, Kiskunhalas, Kisszállás, Kunfehértó, Pirtó, Tompa, Zsana |
A Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bácskai Szakértői Bizottsági Tagintézményének diagnosztikai feladatai:
– az általános szabályok szerint indult vizsgálatok esetében a három évesnél fiatalabb gyermekek teljes körű pszichológiai, pedagógiai-gyógypedagógiai vizsgálata,
– a beszédfogyatékosság megállapítása vagy kizárása,
– abban az esetben, ha a tankerületi szakértői bizottság megítélése szerint a gyermeknél a sajátos nevelési igény valószínűsíthető, saját vizsgálatának dokumentációját és annak eredményeit, valamint a rendelkezésre álló egyéb iratokat megküldi a megyei szakértői bizottság részére. Bizottságunk a tankerületi szakértői bizottság által megküldött vizsgálati dokumentáció alapján,
- megállapítja vagy kizárja a sajátos nevelési igényt, megállapítja vagy kizárja a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézséget, elkészíti és kiadja a szakértői véleményt,
- kiegészítő vizsgálatot végez, megállapítja vagy kizárja a sajátos nevelési igényt, megállapítja vagy kizárja a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézséget, elkészíti és kiadja a szakértői véleményt,
– sajátos nevelési igényű tanuló esetében a gyermek, a tanuló vizsgálatának eredményei alapján szakértői vélemény készítése,
- az érettségi bizonyítvány kiadásának feltételeként meghatározott közösségi szolgálat teljesítésére vonatkozó kötelezettség alóli mentesítéssel kapcsolatban,
- a tankötelezettség meghosszabbításának céljából, és a vizsgálatok eredményei alapján javaslatot tesz a beilleszkedési, a tanulási, a magatartási nehézséggel küzdő, a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók különleges bánásmód keretében történő ellátására, az ellátás módjára, formájára és helyére,
– a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók esetében a felülvizsgálatok elvégzése,
– jogszabályban meghatározott esetben a sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló családja részére a juttatások és kedvezmények igénybevételéhez szükséges igazolások kiadása (útiköltség, emelt összegű családi pótlék),
– jogszabályban meghatározott esetben javaslattétel a súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek ápoló-gondozó otthoni ellátására, a három évnél idősebb gyermekek bölcsődei ellátására, fogyatékos fiatalok lakóotthoni ellátásra,
– abban az esetben, ha a szakértői bizottság vizsgálata alapján a gyermeknél, a tanulónál sem a beilleszkedési, sem a tanulási, sem a magatartási nehézség, sem a sajátos nevelési igény nem állapítható meg, de eredményes óvodai neveléséhez, iskolai neveléséhez, oktatásához iskolapszichológiai, óvodapszichológiai vagy logopédiai ellátásba vétele indokolt, a szakértői bizottság a megfelelő ellátásba vételét kezdeményezi,
– a közösségi szolgálat teljesítésével és a tankötelezettség meghosszabbításával összefüggő eljárás során a szakértői vélemény elkészítésekor – amennyiben a szakértői bizottság rendelkezésére álló vizsgálati dokumentumokból a szakértői vélemény elkészítéséhez szükséges információk egyértelműen megállapíthatóak – a tanuló újabb vizsgálata mellőzhető.
A megyei szakértői bizottság koordinációs feladatai
– a megyében működő tankerületi szakértői bizottságok szakmai és operatív működésének koordinációja,
– a megyei szintű diagnosztikai adatbázis működtetése, karbantartása,
– a szakértői vizsgálatoknál alkalmazott protokoll eljárások folyamatos ellenőrzése és fejlesztése,
– speciális diagnosztikai feladatok koordinálása.
A szakértői bizottság működése folyamatosan partnerkapcsolatokban valósul meg:
– szülőkkel, pedagógusokkal,
– a nevelési-oktatási intézményekkel (óvodák, alap és középfokú iskolák), fenntartókkal,
– egészségügyi és szociális intézményekkel (pl.: Gyermekjóléti Szolgálatok, Gyámhivatal, Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat, Egészségügyi Gyermekotthon, Gyermekneurológiai Szakrendelés, Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Gondozó, stb.),
– más szakszolgálatokkal, érdekképviseleti szervekkel, szakmai szervezetekkel (pl.: Nevelési Tanácsadók, ÉFOÉSZ, stb.)